تا کمال راهی نیست

ادبی - اجتماعی

تا کمال راهی نیست

ادبی - اجتماعی

متظاهران کذّاب و فحّاش و دین گریزی جوانان

   در اعصار مختلف بالاترین ضرباتی که به اسلام زده شده همواره از ناحیه کسانی بوده که در پشت نقاب دین چهره ی واقعی و شنیع خود را پوشانده اند .مدتها ست که بازار رواج فرهنگ تظاهر و ریاکاری در اکثر امور مخصوصا در مسائل دین و تدین در زندگی اجتماعی مردم جاری شده است. البته در زمان قدیم نیز در میان ملل گوناگون این گونه بیماری های اجتماعی بوده به خصوص وقتی دیدی بزنیم به اشعار شعرا و عرفا و نویسندگان در هر عصری ، اما به وسعت امروزی در هیچ یک از اعصار نمی توان سراغ آن را گرفت. جایی که حافظ این تزویررا اینگونه تصویر می کند:

   احول شیخ و قاضی و شرب الیهودشان        کــردم ســوال صبحدم از پیر می فروش 

    گفتا نگفتنی است سخن گر چه محرمی        درکش زبان و پرده نگه دار و می بنوش

   در برخی  مجالس  مذهبی نماها  که  در آن هر انگیزه ای وجود دارد جز خـدا، و یا عده ای از مرثیه خوانانِ  خودنما، که به جایِ نقلِ وقایع مستند، فقط به فکرِِ گرم کردن و گریاندنِ مخاطبانِ خود هستند از انسانهایی که با مُهر زدن بر پیشانی خود، خیال می کنند چهره عابدان  را به نمایش گذاشته اند،و نیز محجبه های آن چنانی که فقط خود را می خواهند زهرا س گونه به بیننده معرفی کنند اما دلشان جای دیگر است  و هزاران سودا در آن نهفته دارند ، تا آنهایی که  با بستن شال سبز دور گردن، با خود می پندارند قیافه عصمت ائمه  را پیدا کرده  و در حوزه ی معنویت آنها قرار گرفته اند. و یا کسانی که ناهنجاری های شخصیتی خود را پشتِ نقاب دین مخفی یا توجیه می کنند، تا عده ای که به طور علنی دین را وسیله ی کسب و کارِ و توجیه رفتارهای غلط اجتماعی  خود کرده اند ،   و خلاصـه اینکه ریاکاران  در ظاهر، علایم ابرار و نیکوکاران را نشان می دهند ولی در باطن، فاقد آن هستند و مخالف آن عمل می کنند. لذا، باعث بدنامی و خدشه دار شدنِ چهره واقعی دین مبین اسلام گردیده اند.

  در حالی که پیامبراکرم  خودش نمونه کامل هر اخلاق پسندیده ای است " انک لعلی خلق عظیم"و نیز ایشان اساس دین را مبتنی  بر مکارم اخلاقی بیان کرده است ، که دوری از فحاشی و هرزه زبانی و داشتن صفات حسنه و  نکو کاری و خیر اندیشی و مهربانی  ارکان اصلی آن هستند و هدف و رسالت آن را نیز، ساختنِ انســانِ برتر  بیان نموده است. که مصداق همان خلیفه الله باشد.     

   نیز، در دین اسلام،  از میان بدترین و پست ترین اعمال،  دروغـگویی  و  ریاکاری و نیز هتک حرمت  به منزله دشمنی باخدا  و شرک نامیده شده، که آنان را به بدترین جایگاه و کیفرها وعده داده است.

 حال، با این وصف فشرده، آیا این دروغگویان و متظاهرینِ به دین ،  جایگاهی در دین دارند؟!  یا دین هم از اینان بیـزاری و تبرّی می جوید؟

  با نهایت تاسف، عده ای از افراد ، با دیدنِ این متظاهران دغل باز، نسبت به اصلِِ دین مشکل  پیدا کرده اند، و عملکردها و مواضع آنان، سخت موجبِ تأثر و آزردگیِ خاطر اینان گردیده، به طوریکه عده ای را متمرّد نموده، و برخی را به دین گریزی و حتی به دین ستیزی  وا داشته است.این افراد دینداری را تا زمانی پایبنداند که پای منافعشان در میان باشد و وقتی که احساس خطر کردند و نیز احساس کردند غرور کاذبشان دستخوش تخفیف شده چشمانشان از شدت غضب سرخ شده و رگ های گردنشان بیرون میزند و از هیچ گناهی و از هیچ خشونتی و فحاشی گری فرو گذاری نمی کنند.

  آیااین افراد همان هایی نیستند که در اعصار مختلف ، بیشترین آسیب ها را به  رشد و تعالی   و پویایی دین زده اند و دارند می زنند؟ و یا با به روز ننمودنِ دین، باعثِ ”دین گریزی“ گردیده اند؟

   آیا اقداماتِ اینان، موجب نگردیده تا گروهی از جوانان این مرز و بوم، عامل دین را مانع خوشبختی، تنوع، نشاط و شادی خود بدانند؟ و آن را مانع پیشرفت و تحرک خود بخوانند؟

به قول حضرت حافظ :

 مشکلی دارم زدانشمند مجلس باز پرس         توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند

 گــوئیا باور نمـــی دارنــــد روز داوری       کاین همه قلب و دغل در کار داور می کنند

  آیا فکر نمی کنید که سهمِ اینان، در راندن جوانان به سوی دنیای مدرنِ مبتذل (نه مدرنِ متکامل)  به مراتب بیشتر از کسانی است بی دینی را با همان قیافه ی بی دینانه ارائه      می دهند؟

  باید متذکر شد، در موضوعِ  دین گریزی ، موارد گوناگونی نقش دارند، مانند  هجوم سازمان یافته ی فرهنگ های غربی و یا محدودیت های اعمال شده از سوی خانواده ،  و یا  ترویج خرافات به جای دین که ما در اینجا، به دلیل اهمیت موضوع، تنها  دین گریزی را از بُعدِ ریاکاران کذّاب و متظاهرین به دین ، عنوان می کنیم.

    به هر حال میزان گرایش افراد به دین و دین ورزی تک تک اشخاص در همان جامعه را، می توان متناسب به سلامتی تدین و افرادی که داعیه دار دین هستند و کارشان با حرفشان یکی است سنجید.

  کما اینکه به هر مقدار که این قشر با ارزشهای دینی فاصله داشته باشند به این معنی است که  دین داری در معنی عام آن دچار آسیب  شده است.   پس کارِِِِِِِ فرهنگی، که پاسخگوی نسل جوانِ امروز باشد و نیز تناسب  قول و فعل و هوشیاری لازم را در این مقطع تاریخی ، از ضروریات بسیار مهم در آسیب شناسی دینی  است.

  به راستی تا چه موقع پاسخ های کُهنـه  و تکـراری به پرسش های جدید  و تازه شنیده شود؟  تا کی ارائه دین در ظروفِ کُهنه ی صدها سال قبل، مشاهده گردد؟!

 آیا بهتر نیست جهت  جلوگیری از به هدر رفتن فرصت ها و نیر دین گریزی افراد، به جای شعار دادن ها و بد معرفی کردن ها  تلاش کنیم تا نگاهِ منطقی و خردگرایانه  را جایگزینِ نگاهِ  تکلیفی و آمرانه  نماییم؟ تا دین شناسی پرتوی از عقلانیت وعلم  داشته و با بهره گیری از خــرد و  عقلانیت ممکن باشد؟  تا همگان بفهمند که انحرافاتِ دین، دلیل بر تقصیرِ خودِ دین نیست، زیرا علم و دین، مؤید و مکملِِ یکدیگرند و همراه هم  انسان را به سوی  تعالی  و توسعه  و  کمال رهبری می کنند.

   پس باید با راهکارهای فرهنگی و دینی ترتیبی اتخاذ گردد تا همه مردم، حساب دین را، از این ریاکارانِ متظاهر و دروغگو  و فحاش و خشونت طلب و فحاش جدا بدانند.

   بعضی ها معتقدند که در جوامع امروزی  با توجه به مدنیت و رشد و شکوفایی عقلانیت، دین باید از تار و پود جامعه رخت بربندد چون برای هر موردی قانونی است و با قانون می توان کار را پیش برد . این قبیل افراد حق دارند این حرف را بزنند وقتی که می بینند دین ابزاری برای خشونت و حق کشی و غارت دیگران شده عقل و منطق را فدای احساسات دینی می کنند و چه جنایاتی که نمی آفرینند  در این گونه مورد می توان از اعمال وحشیانه ی سلفیان یا طالبان و سپاه صحابه در پاکستان و عربستان و ... یاد کرد که بی دین ترین افراد شاید این جرات و جسارت را در مواجهه با دشمنان خود نداشته باشند.اما اگر دینداری به اضافه چاشنی معنویت که متصل به بعد وحیانی دین است در جامعه محقق شود(با حالت خوشبینی) حتما بهتر از قانونی خواهد بود که کل امور جامعه را در بر گرفته باشد .حالا حساب کنیم در جامعه ای که نه قانون  اجرا شود و نه از دیانت خبری باشد و مضاف بر آن افراد متظاهر دین را برای تضعیف خود دین و تحمیق افراد جامعه در پیش بگیرند آخر و عاقبت چنین جامعه ای چه خواهد شد ؟ خدا داند.

  البته این سنت جاری خداوند است که حق به حق دار خواهد رسید اما دیر و زودش به دست خود افراد است که بخواهند و یا نخواهند .

حالا اگر به جای مبارزه با بی دینان و بد دینان ،  با متظاهران و دروغگویان و فحاشان که  خود را به عنوان دینداران و سینه چاکان ائمه و اولیا خدا معرفی می کنند مبارزه شود نتیجه ای بهتری از این روند کنونی به دست خواهدآمد.

  امیدوارم  مردم ما، حسابِ ریاکاران را از دین کاملا جدا بدانند،  و به جای ظاهر بینی و گریز از دین، باچشمِ بصیرت به حقیقتِ دین بنگرند، تا به خوبی بدانند که هیچ عنصرِ گریزاننده ای در دین وجود ندارد، چون دین منطبق با  عقل و  علم  و فطرت خدادادی بشری است ،و می تواند به انسان، حیات، حرکت، رشد و  کمال بخشد.

  نتیجه اینکه، علت دین گریزی“ را می بایست در خارج از قلمرو دینِِ حق جستجو کرد.  زیرا دین، هیچگاه مانع کسی از شادی و پیشرفت و خوشبختی نیست، بلکه مشوّق و مساعد کننده آنها در مسیر شادی، موفقیت، خوشبختی  و متعالی شدن است.و نباید دینداری را در گریستن و گریاندن مداوم خود و مردم جستجو کرد چون از نگاه روانی هم، دین عامل نشاط و پویندگی و سرزندگی و شادی است و این حق مسلم انسانیت نباید دستخوش کوته نظری کوته بینان شود.

و نیز یادمان باشد عاقبت ار آنِ  انسانهای  خویشتن دار است

آری این وعده تخلف ناپذیر الهی و فلسفه تاریخ است که سرانجام دروغگویان و ریاکاران و فحاشان و ستم گران و ظالمان تلخ و دردناک است،

سختی کشی زدهر چو سختی دهی به خلق       در کیفر فلک غلط و اشتباه نیست

                                                                                          پروین اعتصامی

 وسیـــــعلم الــذین ظلمـــــوا ایّ منقـلـب ینقلبــــــــون

 بزودی ستمگران عاقبت کار خود را خواهند دانست


 

علیزاده

اردیبهشت ماه سال 1392

نظرات 131 + ارسال نظر
مهدی آخرتی یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:31 ب.ظ http://residehayenachide.blogfa.com

من به عمد این صفحه فال را گذاشتم

ایراد وزنی
ایراد املای و تلفیق آن با اسم اما رضا !
افتضاحی ست که ما گرفتار آنیم
ما جامعه مخاطب ادبیات
البته نه من که عروض رو تدریس می کنم

مهدی آخرتی یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:00 ب.ظ http://residehayenachide.blogfa.com

ای بابا
هیچ جی درت معرفی نشه
به موارد استثنا کار ندارم

مهدی آخرتی یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:09 ب.ظ http://residehayenachide.blogfa.com

سن پایین!

ممنون به زندگی امیدوارم کردی

هرچند هنر سن نمی شناسد

منظورت از بالا بلند است ؟

مهدی آخرتی یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:12 ب.ظ http://residehayenachide.blogfa.com

به هرحال زنده باشی برادر

بحث خراب کردن یک شاعر یا خدایی نکرده بزرگان دین نیست
بحث بی سوادی ست در جامعه

هرکی... یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:27 ب.ظ http://frar.blogfa.com/

سلام، در مطلبی که مرقوم نموده ای نکات مهم و قابل توجهی را متذکر شده ای که مورد تائید هر شخص آگاه ، بی کینه، غیر متعصب میباشد . تا زمانی که مسلمانان در پی از بین بردن و نفی عقاید مخالف خود از راه بی منطقی و فحش دادن هستند نه تنها موفق نخواهند شد بلکه موجب پیدایش افرادی مانند آل یاسین ( وبی که در وب گرگ و میش نظر گذاشته ) خواهند شد که با گفتار چاله میدانی و هتک حرمت به مقدسات اسلام موجب تفرقه و دین گریزی جوانان خواهد شد. چرا که مسلمانان تمام انرژی خود را صرف دعوا و نزاع باهم نموده و از هجوم افکار نادرست غافل می شوند. البته در این میان نقش آگاهان به مسائل دینی که شهامت و شجاعت بیان حقیقت را داشته باشند بسیار مهم می نماید . با تاسف باید اذعان داشت چون مسائل دینی در راستای سیاست تفسیر و تعبیر می شود حرکت در مسیر شفاف سازی و رفع مشکلات بسیار به کندی و یا غیر ممکن هست.

سایه دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:54 ق.ظ http://sayeft68.blogfa.com

سلام وعرض ادب

خواندم وبسیارلذت بردم.سخنی کز دل برآیدلاجرم بردل نشیند.دردکشنده ی جامعه امروزی که تمام زمینه های زندگی راتحت تاثیرقرارداده وهیچ قلمرویی اعم ازفردی یااجتماعی زندگی انسان ازاین آفت مصون نیست.گویی در اغلب جوامع دینی که حوزه ی عمل دین راتاسطح جامعه گسترش داده انداین مشکل بادرجاتی ازشدت وضعف مشهوداست.اصلا بزرگترین مانع دربرابر تحقق دین
برحق ومتعالی الهی یعنی اسلام ،این است که مدعیان اصلی دینداری ،هم مسلط به علوم روزدراین زمینه نیستند وهم درمقام ادعا اصلا کوتاه نیامده حاضربه قبول واقعیتهانیستند.به جای تلاش برای کسب فهم درست و متناسب بانیازهای جامعه،اغلب وبرای راحتی خودازهمان
مطالب پیشین بهره می برند وعجبا که منتقدین خودرا متهم به ایجادشبهه می کنند.کاری که هرگز پیشوایان معصوم مانکردند.ائمه(ع)هرگربه کسی تهمت بی جانزدندکه چرادرمورددین ومسائل دینی بحث می کندیا طرح سوال می کند.اینان ازائمه جلوزده اند واصلا متوجه زاویه ی انحراف خودازتعالیم ناب اسلام نیستند.حرف زیاد است وگوشهای شنواکمیاب وبهانه فراوان وبهانه جویان افزون ودردهای جامعه همچنان به حال خودباقی ست.
موفق وسربلندباشید.

ری را جویباری دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:39 ق.ظ http://www.gharibanegi.blogfa.com

[گل][گل][گل]

بلوچانی زبان دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 04:11 ب.ظ http://ayoob673.blogfa.com



با سلام وعرض ادب و ارادت
دوست محترم و بازدید کننده ی گــُلم
با دو غزل و یک مثنوی ترا من چشم در راهم که بازآیی
حضور ونظر ارزشمند شما مشوّق ما وباعث دلگرمی ماست
[گل]
[گل][گل]
[گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل]


دریا(بمون با من ای بهترین) دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:00 ب.ظ http://daryak.blogfa.com/

به نام او
به نام او کنم مهر دلم باز
که بی نامش نگویم سر این راز
همو که ساخت از گل ادمی را
همین که یا علی گفت کرد اغاز
به امر او زمین خاکی فرستاد
به هر ذره از این خاک گوهری ساخت
طراوت را زباران داد برخاک
محبت را زخود بخشید بر خاک

از ان خاک غریب گل را بهم ساخت
وز ان گل ادمی را چهره ای ساخت
به ادم هدیه ای با نام دل داد
در ان دل خانه زیبای خود ساخت

بگفتا ادمی یادت بماند
در این خانه کسی تنها نماند
اگر یادم کنی هر لحظه عمر
بدان برتو دگر ترسی نماند

در ان دم ادمی شکر خدا کرد
سر سجده به لطف خالقش کرد
بگفتا ای خدا ای خالق من
جواب لطف تو با چه زبان کرد

رفیع دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:21 ب.ظ http://kononvaghtast.blogfa.com

باسلام گرامی وبلاگ پرمحتوا و ارزشی دارید
پست آخرتان را خواندم. تا حدودی موافقم باید متن نوحه های عزاداری آسیب شناسی شود
سینه زنی های بی تقوا برای معصومین که بدون پیرهن سینه زنی میکنند باید مقابله فرهنگی شود
اما درمورد صحبتتان که این افراد باعث بی دینی جوانان شده اند لطفا دقت کنید در دام تقلیل گرایی نیفتید.
به پاس مطالبتان لینکتان کردم.
درصورت تمایل بنده را با نام (بیدارباش جامعه شناسان) لینک فرمایید
منتظر حضورتان هستم

رفیع جان
اگر منظورتون از "تقلیل گرایی"تنها یک عامل را در نظر گرفتن باشد.
اینجا رو نخوندی عزیزم:

" باید متذکر شد، در موضوعِ دین گریزی ، موارد گوناگونی نقش دارند، مانند هجوم سازمان یافته ی فرهنگ های غربی و یا محدودیت های اعمال شده از سوی خانواده ، و یا ترویج خرافات به جای دین که ما در اینجا، به دلیل اهمیت موضوع، تنها دین گریزی را از بُعدِ ریاکاران کذّاب و ”متظاهرین به دین“، عنوان می کنیم."
امیدوارم در درس و زندگیتون موفق باشید

هستی دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:52 ب.ظ http://hastimen.blogfa.com

خدایا!
من دلم قرصه!
کسی غیر از تو با من نیست
خیالت از زمین راحت، که حتی روز روشن نیست
کسی اینجا نمی بینه، که دنیا زیر چشماته
یه عمره یادمون رفته، زمین دار مکافاته
فراموشم شده گاهی، که این پایین چه ها کردم
که روزی باید از اینجا، بازم پیش تو برگردم
خدایا وقت برگشتن، کمی با من مدارا کن
شنیدم گرمه آغوشت، اگه میشه منم جا کن...

رفیع دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:57 ب.ظ http://kononvaghtast.blogfa.com

پاسخ شما در وبلاگ زیرنظرخودتان توضیح داده شد.ممنون از توجهتان به نقدهای علمی منصفانه.

هستی سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 04:44 ب.ظ http://hastimen.blogfa.com

سلام
ممنون از لطف شما من هم برای شما بهترینها را آرزو
می کنم
[گل]
درود بر کسانی که :

از پاکیشان دوستی آغاز می شود؛

از صداقتشان دوستی ادامه می یابد؛

و از وفایشان دوستی پایانی ندارد ...

هستی سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 04:48 ب.ظ http://hastimen.blogfa.com

لحظه هایت پر از عطر اطلسی ها مهربانی

تبسم خرجی ندارد ولی چیز های بسیاری را می آفریند .
تبسم بدون اینکه دهنده اش را فقیر کند ، گیرنده اش را ثروتمند می سازد .
تبسم یک لحظه بیش پایدار نیست ولی گاهی خاطره اش تا ابد باقی می ماند .
تبسم در خانه خوشبختی ایجاد می کند و در تجارت حسن نیت ،زیرا تبسم نشانه دوستی و رفاقت است .
تبسم خستگی را برطرف و افراد مایوس را امیدوار می کند .
تبسم اشعه آفتاب است برای افسردگان و بهترین پادزهر طبیعی است برای ناراحتی .
تبسم را نه می توان خرید و نه می توان گدایی کرد و نه می توان دزدید ، زیرا تبسم برای کسی یک کالای زمینی نیست مگر وقتی عطا شود .
تبسم را فراموش نکنید
لبخند بی هزینه شما گرانبهاترین هدیه است

بهروز چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:44 ب.ظ http://behroozmehrgan.blogfa.com/

سلام دوست عزیز امیدوارم حالت خوب باشه
واقعا عالی بود
آدمای این دور و زمونه نه با دو چهره بل با هزار چهره وارد عرصه جامعه شده اند .روزی با یزید هستند و روزی با امام حسین و فاطمه زهرا.اما خودشان نمی دانند بوی گندشان همه جا را پر کرده است .
موفق باشید.

سلام
ممنون از حضورتون و حرف حقتون
متاسفانه درد جامعه ما همین است
این افراد ظاهرا آدمای خوبی هستند چون در ظاهر خود را منتسب به چهارده معصوم معرفی میکنند اما همین که کمی در مخمصه گیر کنند نه تنها چهارده معصوم بلکه دارو ندار دیگران را می خواهند فدای خودشون کنند انواع تهمت و فحاشی و حق کشی و بد زبانی را یکجا میتوان در درون ناپاک و زشت و متعفن اینها پیدا کرد. اینان با خدا هم سر جنگ دارند و نمبدانم وعده ی تخلف ناپذیر خداوند کی آبروی عاریتی اینها را خواهد ریخت و چهره ی زشت و وحشتناکشان را با زدودن نقاب تقدس گرایی بر همگان خواهد نمود نقابی که بوی تعقن و صورت زشت آنها را در پشت خود پنهان کرده است
ممنون

نسرین چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:55 ب.ظ http://nimerahebehesht.blogfa.com

سلام روزتان بخیر
مطلب مفید و جالبتونو دو بار خوندم عالی بود یعنی میشه یه روز برسه که این اوضاع بلبشو تموم شه
براستی چون نیک بنگری همه تزویر میکنند و البته چه سودها که نمیبرند از اینهمه ریا این وسط من مانده ام که خدا کجا رفته؟

موفق باشید و ممنون از اینکه سر زدید
وعده تخلف ناپذیر خداوند محقق خواهد شد و دروغگویان و فحاشان بی آبرو خواهند شد .
و نیز یادمان باشد خدا دیرگیر است و سخت گیر.

(نجوای پاورچین)اشرفی چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:54 ب.ظ http://najvayepavarchin.blogfa.com/

برسان باده که غم روی نمود ای ساقی

این شبیخون بلا باز چه بود ای ساقی

حالیا عکس رخ ماست در آینه ی جام

تا چه رنگ آورد این چرخ کبود ای ساقی

تشنه ی خون زمین است فلک وین مه نو

کهنه داسی ست که بس کشته درود ای ساقی

سایه[گل][گل][گل]

زیبا بود
ممنون

(نجوای پاورچین)اشرفی چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:56 ب.ظ http://najvayepavarchin.blogfa.com/

سلام کمال جان فعلا کار دارم برمیگردم این پست تان را با حوصله میخوانم ونظر مینویسم

سلام استاد معظم و شیرین سخن
منتظرت میمونم
موفق باشید

شیرین چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:59 ب.ظ http://kalame-shirin.blogfa.com/

خدا آن حس زیبایی ست ، که در تاریکی صحرا
زمانی که هراس مرگ می دزدد سکوتت را
یکی همچون نسیم دشت می گوید
کنارت هستم
ای تنــــــها...

شیرین چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:00 ب.ظ http://kalame-shirin.blogfa.com/

سلام بسیار لذت بردم
ممنون

سایه پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:08 ق.ظ http://sayeft68.blogfa.com

سلام وعرض ادب وارادت
همچنان جویای احوال شماهستیم .
درجامعه ای که ا مردم فرصت ندارندفکرکنند وبیندیشند
به دلیل زندگی ، این مباحث شمازمان خواهدبردتامتداول
شود.دیرگاهی ست که مردم ماازاندیشه فاصله گرفته اند
مقصرهم نیستد هنوزدربرآوردن حوائج اولیه گرفتارندواگر
حرفی نمی زنند یاافکارخودراسانسورکرده به نرخ روز وباریا
وتظاهرحرف می زنند اغلب دغدغه ی معاش دارند وتوان
زنده ماندن.وانگهی اگرزمانی به این مردم فرصت اندیشه داده شود ، نحوه ی اندیشیدن رانمی دانند چون تابه حال فقط ناقل وحافظ گفتاراین وآن بوده اند.می بینید مشکلات
چقدرزیاداست؟!

سلام
حق با شماست
دویدن در پی نیازهای ضروری اولیه آن هم شب روز ، فرصتها را از بین می برد و خلاقیت ها و استعدادها را راکد و کور نگه می دارد و در بعضی کشورها این سیاست و نوع حکومت جوابگو هست که رعیت به فکر ساختن زیربناهای سیاسی و اجتماعی نیفتند و تمام فکر و ذهن خود را در بدست آوردن مایحتاج اولیه ی زندگی صرف کنند.

بلوچانی زبان پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:47 ب.ظ http://ayoob673.blogfa.com


با سلام وعرض ادب و ارادت
دوست محترم و بازدید کننده ی گــُلم
با دو غزل و یک مثنوی ترا من چشم در راهم که بازآیی
حضور ونظر ارزشمند شما مشوّق ما وباعث دلگرمی ماست
[گل]
[گل][گل]
[گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل]


دریا(بمون با من ای بهترین) جمعه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:00 ب.ظ

هرچه من میکشم ازدست دلست ورخ دوست

هر کسی هر چه کـشد نیز همین قصۀ اوست

تا دریـن شهر دلـی باشد و رویـی که نکـوست

همـچنان گـرم دکان سخـن سنـگ و سبوست

سایه دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:29 ق.ظ http://sayeft68.blogfa.com

سلام وعرض ادب وارادت واحترام

جویای احوال شماهستیم.امیدکه ایام بروفق مرادباشد.

حاج مسعود دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:22 ق.ظ http://ebrahimy.blogfa.com

سلام استاد عزیز ...دعوتید

مرزپرگهر دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:10 ق.ظ http://www.javid-iran6.blogfa.com

درود بر دوست گرامی .
در حکومت هایی که با نام دین ریاست می کنند قطعا از نام دین سواستفاده می کنند . معمولا در این حکومت ها فساد و ریا بیشتر است . دین می شود ملعبه دست سیاسیون بی تعهد . که هم باعث دلسردی از دین می شود و هم نتایج مخرب سیاست اشتباه آن ها بر زندگی آن ها اثر سو دارد . شارعان دین خود را محق می دانند که برای مردم تصمیم بگیرند . با نام دین و به کام خود قوانینی تعیین می کنند . نمونه بارز آن را می توان در کشور خودمان دید . هروقت به مصلحت آقایان این است که سکوت کنند سر اسلام را می برند و زمانی که به ضررشان باشد فتوا بی اساس صادر می کنند ! زمانی که قدرت در دست مذهبی نماها باشد به عینه دیده ایم که سواستفاده ها از اعتقادات مردم به شکل گسترده ای به چشم می خورد و اگر کسی هم اعتراض کند مهر معاند و مرتد به پیشانی آن می زنند !

دریا(بمون با من ای بهترین) سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:34 ق.ظ http://daryak.blogfa.com/

-------------------------_(/_\)
-------------------------,((((^`/-
------------------------((((--(6-/-
----------------------,(((((-,,----/
--,,,_--------------,(((((--\"._--,',;
-((((\\-,...-------,((((---\----`,@)
-)))--;'----`"'"'""((((---(------´´
(((--\------------(((------/
-))-|----------------------|
((--|--------.-------'---- -|
))--/-----_-'------`t---,.')
(---|---y;---,-""""-./---/\--
)---/-.\--)-\---------`/--/
---|.\---(-(-----------\-\'
---||-----//----------\\'|
---||------//-------_\\'|ا
---||-------))-----|_\--||
---/_/-----|_/----------||
---`'"------------------\_|
برات اسب گذاشتم که زود بیای
فقط اسب سواری که بلدی ؟؟
آپم خوشحال میشم که بیای

فاطمه سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:29 ق.ظ http://www.banoyedey22.blogfa.com/

مرا بسوزانید
و خاکسترم را
بر آب های رهای دریا بر افشانید،
نه در برکه،
نه در رود:
که خسته شدم از کرانه های سنگواره
و از مرزهای مسدود.

هستی سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:19 ب.ظ http://hastimen.blogfa.com

سلام
روزتون بخیر
مادر،
ای لطیف ترین گل بوستان هستی،
ای باغبان هستی من،
گاهِ روییدنم باران مهربانی بودی که به آرامی سیرابم کند.
گاهِ پروریدنم آغوشی گرم که بالنده ام سازد روزت مبارک مادر[گل][گل]
روز مادر برا مادرتون مبارک باشه[گل][گل]

سایه پنج‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:00 ب.ظ http://sayeft68.blogfa.com

سلام ودرودفراوان برشما

این روزرابهانه کرده خدمت رسیدیم تاهم جویای حالتون بوده
وهم جایگاه ومقام والای شمامعلم فرهیخته واندیشمندرا
تبریک عرض کنیم.بی شک تاثیرمعلم درروح وجان کسیکه مخاطب اوست قابل بیان نیست.گرچه درظاهرامرحادثه ی خاصی نیست اما معلم تماما پیام آور نور دانایی و هدایت است .سلام برشماانسانهای نورانی که درپی ساختن جهانی نورانی بدون هیچ تاریکی وابهام جهالتهاهستید.

رضا مجیدی جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:12 ب.ظ

روز معلم مبارک ...

معلم جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:35 ب.ظ http://moalemin.blogfa.com

سلام
هفته معلم مبارکباد
خواهش می کنم لطف دارید.
وبتان بسیار جالبه.
موید باشید.

(نجوای پاورچین)اشرفی جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:55 ب.ظ http://najvayepavarchin.blogfa.com/

به شکوه و اعجاز هستی و جهان پیرامون خود نگاهی بیاندازید. همه جا را غرق در زیبایی خواهید دید. این زیبایی ها عشق درون شما را صدا می زنند و فرا می خوانند . شکوه و جلال جهان هستی را نظاره کنید و شکوه و جلال خود را به یاد آورید . هرگاه به خود اجازه دهید تا هستی و آفرینش را با تمامی شکوه و عظمت آن حقیقتا نظاره کنید، آن گاه به قطعیت اقتدار ، زیبایی و عشق و شور زندگی در خودتان پی خواهید برد زیرا شما نیز بخشی از همین شکوه و عظمت هستید. گویی آفریدگار هستی به شما می گوید : من تو را دوست دارم . من عاشق تو هستم . به همین دلیل این همه زیبایی ها را برای تو آفریده ام . باربارا دی آنجلیس

بیادمادرم جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:53 ب.ظ http://madare51.blogfa .com

سلام
اول تشکر می کنم بابت حضورتان واینکه باعث شدین با وبلاگ شما آشنا شوم
مطالبی که نوشته اید را خواندم ...هر کلمه کلمه این نوشته ها درد واقعی جامعه ما هست وگاها باعث شده جوانان هم از دین حقیق اسلام ما رو گردان شوند
حرف زیاد هست ومطمئنم همه حرف ودرد دراین مورد دارند
فقط یه جمله خدا همه ماز از شر شیطان وشیطان صفتان حفظ کند وبه راه راست هدایتمان کند
آنچه از دل خیزد لاجرم بر دل نشیند
اگه اجازه بدهید لینکتون کنم

ونوس شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:26 ق.ظ http://allahim.blogfa.com/

بر روی ماه نگاه خدا خنده می زند
هر چند ره به ساحل لطفش نبرده ایم
زیرا چو زاهدان سیه کار خرقه پوش
پنهان ز دیدگان خدا می نخورده ایم

پیشانی ار ز داغ گناهی سیه شود
بهتر ز داغ مهر نماز از سر ریا
نام خدا نبردن از آن به که زیر لب
بهر فریب خلق بگویی خدا خدا

ما را چه غم که شیخ شبی در میان جمع
بر رویمان ببست به شادی در بهشت
او می گشاید، او که به لطف و صفای خویش
گویی که خاک طینت ما را ز غم سرشت

طوفان طعنه خنده ما را زلب نشست
کوهیم و در میانه دریا نشسته ایم
چون سینه جای گوهر یکتای راستیست
زین رو به موج حادثه تنها نشسته ایم

ماییم، ما که طعنه زاهد شنیده ایم
ماییم، ما که جامه تقوا دریده ایم
زیرا درون جامه به جز پیکر فریب
زین راهیان راه حقیقت ندیده ایم

آن آتشی که در دل ما شعله می کشد
گر در میان دامن شیخ اوفتاده بود
دیگر به ما که سوخته ایم از شرار عشق
نام گناهکاره رسوا نداده بود

بگذار تا به طعنه بگویند مردمان
در گوش هم حکایت عشق مدام ما
((هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است در جریده عالم دوام ما))

فروغ فرخزاد

بیادمادرم شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:48 ق.ظ http://madare51.bligfa.com

سلام
دوست خوبم ممنونم بابت الطاف نظری که بر وبلاگ بنده حقیر دارین
راستشو بخواین پس فردا سالگرد مادرم هست واصلا تو حال وهوای وبلاگ نمی تونم باشم
وشما آنچنان زیبا به قلم می کشین مادر را !!!که بنده حثیر هیچ کلمه ای در خور شان نوشته هایتان نمی توانم بنویسم

با عزت وافتخار تمام شما بردر عزیز رو لینک کردم
امیدوارم دوستهای خوبی باشیم
وباعث افتخار هست که کسانی هستند چون شما که حتی به نام مادر ارج وقرب قائلند
بازم ممنونم

حاج مسعود شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:06 ق.ظ http://ebrahimy.blogfa.com

علی جان لطف فرمودید بااین جملات زیبا دارید بال وپر میدی به این حقیر افتخار میکنم بروجود دوستان
علی جان دروبلگ من چند علی هست استاد کدوم علی هستید شاید نمیدم پیوند پاک شده بو دارم ازنو مینویس الان نمیدونم تووباگ هستییان...بالا خره باافتخارانو لینکتون میکنم

(نجوای پاورچین)اشرفی شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:00 ب.ظ http://najvayepavarchin.blogfa.com/

به شکوه و اعجاز هستی و جهان پیرامون خود نگاهی بیاندازید. همه جا را غرق در زیبایی خواهید دید. این زیبایی ها عشق درون شما را صدا می زنند و فرا می خوانند . شکوه و جلال جهان هستی را نظاره کنید و شکوه و جلال خود را به یاد آورید . هرگاه به خود اجازه دهید تا هستی و آفرینش را با تمامی شکوه و عظمت آن حقیقتا نظاره کنید، آن گاه به قطعیت اقتدار ، زیبایی و عشق و شور زندگی در خودتان پی خواهید برد زیرا شما نیز بخشی از همین شکوه و عظمت هستید. گویی آفریدگار هستی به شما می گوید : من تو را دوست دارم . من عاشق تو هستم . به همین دلیل این همه زیبایی ها را برای تو آفریده ام . باربارا دی آنجلیس[گل][گل][گل]

حاج مسعود شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:35 ب.ظ http://ebrahimy.blogfa.com

سلام استادعلیزاده افتخارائلیرم وجودوزا:

.....................(علی بالامیز..........................
کمال:آلله علیـــــنی، ساخلاسین سنـــــله بارابار
بوتون ائل طایفاسینی،قوهوم قارداش ائلده نه وار

منه تکلــــیفدی دئیم ،شادیاشاسین علی بالامیز
تاکی واردیر نفسی،شـــادمان (مسعود )رستــگار

تنهای ازیادرفته یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ب.ظ http://didaraakhar.blogfa.com

خدایا تو را غریب دیدم و غریبانه غریبت شدم ،تو را بخشنده پنداشتم و گنهکار شدم،تو را وفادار دیدم و هر جا که رفتم باز گشتم

تو را گرم دیدم و در سردترین لحظه ها به سراغت آمدم ،تو مرا چه دیدی که وفادار ماندی…؟؟


تنهای ازیادرفته یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:33 ب.ظ http://didaraakhar.blogfa.com

سلام دوست عزیز ممنونم از اینکه بهم سرزدی
خوشحال شدم از حضورت...بازم منتظرتم...منم بهتون سرمیزنم

زرناز یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:37 ب.ظ http://zarnaz.blogfa.com


وقتی که قلب‌هایمان‌ کوچک‌تر از غصه‌هایمان‌ میشود،
وقتی نمیتوانیم‌ اشک هایمان ‌را پشت‌ پلک‌هایمان‌ مخفی کنیم‌
و بغض هایمان ‌پشت‌ سر هم‌ میشکند
وقتی احساس‌ میکنیم
بدبختیها بیشتر از سهم‌مان‌ است
و رنج‌ها بیشتر از صبرمان
وقتی امیدها ته‌ میکشد
و انتظارها به‌ سر نمیرسد
وقتی طاقتمان تمام‌ میشود
و از توشه ی تحمل مان‌ هیچ نمیماند
آن‌ وقت‌ است‌ که‌ مطمئنیم‌ به‌ تو احتیاج‌ داریم
و مطمئنیم‌ که‌ تو
فقط‌ تویی که‌ کمکمان‌ میکنی ...
آن‌ وقت‌ است‌ که‌ تو را صدا میکنیم
و تو را میخوانیم
آن‌وقت‌ است‌ که‌ تو را آه‌ میکشیم
تو را گریه ‌میکنیم
و تو را نفس میکشیم
وقتی تو جواب ‌میدهی،
دانه ‌دانه‌ اشکهایمان ‌را پاک‌ میکنی
و یکی یکی غصه‌ها را از دلمان ‌برمیداری ...


سلام گرانمایه
سپاس از حضورتان
در پناه حضرت دوست

حاج مسعود یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:01 ب.ظ http://ebrahimy.blogfa.com

سلام آقا کمال الحمدلله یاخچی یام واوزومو ادارع ائلی یه بیلیرم چوخ ساغ اولاسان

لیلا کحالی یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:05 ب.ظ http://leylikahali.blogfa.com

ای کؤنول یاری ایسته جاندان کئچ
سر کویین گؤز‌ه‌ت جهاندان کئچ...

حضرت فیضولی

رویای خیس یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:19 ب.ظ http://blogf.com

روز بخیر


هر گاه از غرور آکنده باشی ..//

عشق ناپدید می شود ..//

هر گاه عشق بورزی آنگاه بالغ شده ای ..//

کودک از جنس عشق ساخته شده است ..//

به هر چه عشق بورزی همان می شوی ..//

عشق هیچ مرگ نمی شناسد ..//

زبان قادر به وصف عشق نیست ..//

چون انسان عشق می ورزد ..//

پس خدا هست ..//

شناخت عشق شناخت خدا است ..//


عشق خدایی داشته باشی [لبخند]

بیادمادرم یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:59 ب.ظ http://madare51.blogfa.com


مقدس ﺗﺮﯾﻦ ﻣﮑﺎﻥ ﺩﻧﯿﺎ ، ﻧﻪ ﮐﻌﺒﻪ ﺍﺳﺖ ، ﻧﻪ ﻭﺍﺗﯿﮑﺎﻥ ، ﻧﻪ ﺑﯿﺖ
ﺍﻟﻤﻘﺪﺱ ﻭ ﻧﻪ ﺗﺒﺖ ...
ﺑﻠﮑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﯾﺴﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﺮﻣﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ

مارال یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:21 ب.ظ http://httphttp://myparadais.blogfa.com/

سلام ممنون از حضور گرمتون

سید حسن سعیدزاده بیدگلی.صهبا بیدگل دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 07:54 ق.ظ

سلام

جانا سخن از زبان ما میگویی


وسیـــــعلم الــذین ظلمـــــوا ایّ منقـلـب ینقلبــــــــون
بزودی ستمگران عاقبت کار خود را خواهند دانست

مانا باشید

بیادمادرم دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:51 ق.ظ http://madare51.bligfa.com

سلام دوست عزیز صبح تان بخیر
در قسمت نظرات تنها آدرس وب من نیست بلکه آدرس وب استاد ابراهیمی هم وقتی می زنم اشتباهی وارد وب دیگر می شود ...احتمالا از وبلاگ شما باشه که وبلاگهای بلوگفا را قبول نمی کنه
موفق باشین

جبارزاده (نجمه) دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:53 ق.ظ http://jabbarzadeh.blogfa.com

باسلام
وتشکرازحضورتان .
مطلب بجاوبروز وحق وحقیقت بود وشماروی نقطه ی بسیار حساس ومهمی انگشت نهادید ولی توصیه ای دارم..

کدام جوان حال وحوصله یخوندن این مطلب نسبتا طولانی روداره ؟ کاش وایکاش در ۲ ویا ۳ پست ارائه میشد ...

واینکه ...اسلام به ذات خودنداردعیبی
هرعیب که هست ازمسلمانی ماست ..........

وبنده شخصا واسه اینکه دوفرزندم هم (دور فرایض دینی)
روخط نکشند!! وهم (مشتاق وبی دغدغه) دنبال فرایض واصل واساس دین باشند،،، ازهمون کودکی سختگیری نداشتم وطوری مسائل رو توجیه کردم که امروز........
که دختر ۲۵ وپسر ۲۳ ساله وتحصیل کرده ام، همگام با اجنماع آلوده ومسائل موردبحث (ازنظردین ومسائل جاری) ،،
جایگاه خوب خودرا می شناسند وهیچ نیرویی قادر به نفوذ
به ذهن واعتقاداتشان نیست وفرایض واجب دینی خودشون رو (امروزه بدون دخالت واعمال فشار من) بانشاط انجام داده
و من مادر هیچ مشکلی ندارم وهمینطور، همسرم ......

زیزا ........ زیرا ......... کاردیروزرابه فردانگذاشتیم وازهمون کودکی باآوردن حکایات و درعمل ... واین خیلی مهمه ، عملا وبتدریج وباعشق دین ومسائل فقه واحکام رو
بامهارت و هنر نمایی ومانورهای عمیق مادرانه ، جزئی
لاینفک از وجود وذهنیتشان کردیم ... بلطف خدا.

سازش واحترام ومحبت وعشق و دوست داشتن وآرامش وصداقت واحترام به جایگاه بزرگان وووحفظ وحراست بنای
مستحکم خانه وخانواده ...... رادرعمل دیدندوبموقع وباشور وعشق به معنویت دل بستند ...........

به امیدروزیکه آنهاییکه درلباس وبنام دین ،، دین گریزی ودین ستیزی را بین جوانانمان رواج میدهند ،گرفتارومحوونابودگردند..... الهی آمین .


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد